Printfabriek van start met langste 3D-geprinte voetgangersbrug

In Eindhoven 'rolt' binnenkort de langste 3D-geprinte voetgangersbrug ter wereld uit de printer. De brug wordt mede in opdracht van Rijkswaterstaat geprint en zal in Dukenburg, een stadsdeel van Nijmegen, geplaatst worden. De brug wordt gemaakt met 3D Concrete Printing-technologie en wordt 29 meter lang.


Het printproces begon eerder deze week, maar in het voortraject is al een hoop gebeurd. Zaken als het berekenen van constructieve veiligheid gaan in dit project anders dan bij reguliere projecten. Naar verwachting leidt de digitalisering van de bouw op de lange termijn tot een ander bouwconcept, met lagere faalkosten en betere bouwomstandigheden. 3D-printtechnologie heeft de potentie om onder andere betaalbaarder, duurzamer en sneller te bouwen. 


Toekomst bouwen

Nelly Kalfs van Rijkswaterstaat: “We bouwen dus niet alleen een brug, wij bouwen de toekomst. Voor alle betrokken partijen geldt dat we geloven in deze innovatie en willen dat de potentie wordt benut. Daarom nemen we het voortouw en doen het gewoon. Samen maken we van innovatie een bewezen technologie.”


Michiel van der Kley is de ontwerper van de brug. Rijkswaterstaat en de gemeente Nijmegen zijn de twee opdrachtgevers van het project. De Technische Universiteit Eindhoven, waar de eerste ‘testbrug’ geprint werd, fungeert daarnaast als kennispartner. BAM, Dywidag, Weber Beamix, Summum Engineering en Witteveen+Bos zijn de marktpartijen.


Nieuwe uitdagingen

“3D-printing biedt de mogelijkheid om vormvrijer te bouwen, maar dat levert ook nieuwe uitdagingen op”, aldus Delfgaauw van Witteveen+Bos. “Want hoe benader je de constructieve veiligheid en hoe bereken je zulke vormen? En wat is je invoer voor de 3D-printer? Daarvoor moet dat vormvrije ontwerp ‘gerationaliseerd’ worden, en dat kan met behulp van een ‘paramedisch model’. Met de uitkomsten van het paramedische model van Summum kon Witteveen+Bos de complexe vorm van de constructie vervolgens analyseren, maar het leverde ook invoer waar de 3D-printer mee uit de voeten kon.”



Bron: Rijkswaterstaat. Rijkswaterstaat neemt geen verantwoordelijkheid voor de juistheid van de geëxtraheerde informatie.

Bron: Rijkswaterstaat


Duurzaam & betrouwbaar

Op de TU Eindhoven werd een testbrug geproduceerd, maar BAM zal de uiteindelijke brug gaan printen en assembleren. Dit doen ze in een eigen printfabriek die ze samen met Weber Beamix hebben opgezet. “BAM ziet de potentie van 3D-betonprinten als een duurzame en betrouwbare oplossing voor constructieve kunstwerken”, aldus Jeroen Nuijten, Innovatiemanager van BAM. “Wij willen een belangrijke bijdrage leveren aan het opschalen naar een professionele markt die bijdraagt aan een duurzame samenleving. Wij hebben met deze fabriek expliciet gekozen voor 3D-printtechnologie. Het is nu aan de opdrachtgevers om lef te tonen en 3DCP (3D Concrete Printing) uit te vragen."


Vond je dit artikel interessant? Deel het op social media!


    


​16 mei, 2019