Bijzondere vondst bij werkzaamheden Doesburg

In de gemeente Doesburg in Gelderland stuitte men bij het baggeren van de zwaaikom in het Zwarte Schaar op een bijzondere vondst. Twee botten van een volwassen mammoet werden daar gisteren opgegraven. De archeologische dienst werd ingeschakeld om de botten mee te nemen.


Mogelijk meer resten

Na onderzoek zijn de botten geïdentificeerd als twee bekkenhelften, die naar schatting 40.000 tot 100.000 jaar oud zijn. Dit betekent dat het dier waarvan de botten afkomstig zijn, leefde in een periode die het Weichselien wordt genoemd. Het Weichselien staat ook wel bekend als ‘de laatste ijstijd’, en duurde van 116.000 tot zo’n 12.000 jaar geleden.  


De mammoetbotten, die samen ooit de bekken van één mammoet vormden, zijn beschadigd maar wel goed herkenbaar. In totaal zijn de bekken 140 centimeter breed. Naar verwachting liggen er meer resten van mammoet en andere dieren, volgens de archeologen. “Het IJsseldal is één van de grootste mammoetkerkhoven ter wereld. Op grote diepte liggen mammoeten, neushoorns en steppewisenten. Door de natheid blijven ze goed bewaard”, aldus archeoloog Michel Groothedde. Inmiddels hebben de baggeraars hun werkzaamheden weer hervat.



Bron: Rijkswaterstaat


Het Zwarte Schaar


Werkzaamheden Zwarte Schaar

Om de veiligheid en doorstroming voor het scheepvaartverkeer op de IJssel te verbeteren, brengt Rijkswaterstaat een zwaaikom aan zodat schepen kunnen keren in het Zwarte Schaar. De werkzaamheden zijn in november 2018 gestart en worden in de loop van 2019 afgerond. Volgens Stephan de Jong van Tebezo Waterbouw: “De IJssel heeft voor uitdagingen gezorgd. Door een lange periode van lagere waterstanden was er in de bocht van de IJssel bij Doesburg weinig ruimte. Als wij dan met onze werkschepen ook in de rivier zouden liggen, zouden we voor gevaarlijke situaties zorgen. Ook in de haven konden we niet liggen, want daar stond het water te laag. Noodgedwongen hebben we de werkzaamheden gedeeltelijk via het land uitgevoerd.” Naast de aanbreng van de zwaaikom is ook de scheepvaartmarkering vervangen. Deze is nu verlicht en werkt op zonne-energie.


Vond je dit artikel interessant? Deel het op social media!


    


23 mei, 2019